söndag 13 december 2009

Mjölkchokladtryfflar med kanel





Ett nr av buffé innehöll detta recept som jag kände mig tvungen att prova. De blev väldigt goda tryfflar, dock tycker jag konsistensen blev lite för "seg", vilket inte känns så tryffligt. Ska nog utesluta gykosen nästa gång.

Ca 20 tryfflar:

300 g Mjölkchoklad
2 dl Vispgrädde
50 g Smör
1 tsk Kanel (eller karemumma, eller ingefära)
2 msk glykos eller 2 msk honung
Kakao

*Hacka chokladen och lägg i en bunke
*Koka upp grädden och häll över
*Låt stå ca 5 min, skär smöret i bitar
*Tillsät smör, kanel och glykos
*Blanda till en jämn smet
*Låt stå i kylen minst 6 timmar
*Forma små bollar och rulla i kakao

3 kommentarer:

  1. ååh, tryfflar är ju så gott :) ska göra både pepparkakstryfflar och kaffelikörstryfflar nu i veckan och ge bort som små julklappar tänkte jag. de där kaneltryfflarna ser jättegoda ut!

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag försöker få till bilderna så bra det går, är minst lika roligt som att baka tycker jag :-)

    SvaraRadera