måndag 26 oktober 2009

Blåbärspaj med vit choklad





Den här pajen har havrebotten, så den går väldigt snabbt att göra. Nu lade jag dessutom till lite vit choklad i botten. Det gjorde den extra god enligt mig men det är ju en smaksak. Pajen blir bra utan också.

Pajskal
150 g smör
2 dl vetemjöl
1 dl havregryn
1 dl strösocker
1 tsk bakpulver
1 krm salt
50-75 g riven vit choklad

Fyllning
500 g blåbär (jag använder oftast frysta)
1/2-1 dl strösocker
2 msk potatismjöl

*Smält smöret och blanda i de torra ingredienserna (även chokladen).
*Häll i en form och jämna till med en slickepott
*Förgrädda 200 grader i ca 10 min
*Blanda ihop fyllningen
*Ta ut pajen och bred på fyllningen
*Grädda ytterligare ca 15 min
*Servera med glass

2 kommentarer:

  1. Den verkar ju väldigt lätt att göra! Jag kanske ska prova den på onsdag när jag ska ha sykväll hemma hos mig :-)

    SvaraRadera
  2. Osannolikt god med glass, bästa blåbärspajen jag ätit. Notera att blåbären bör vara tinade och avrunna.

    SvaraRadera