måndag 26 oktober 2009

Salta chokladkakor

























Detta recept kommer från senaste numret av laga lätt, själv älskar jag kombinationen salt och choklad så jag kände mig nästan tvungen att prova det. Dock har jag ändrat lite i originalreceptet, det innehåller 1 1/2 krm tabasco vilket jag uteslutit, samt jag har bytt ut hälften av strösockret mot ljust muscovado.

100 g kallt smör i tärningar
1/2 dl strösocker
1/2 dl ljust muscovadosocker
1 krm salt
1/2 dl kakao
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk flingsalt

*Mixa alla ingredienser utom flingsalt i en matberedare till en deg
*Rulla till 20 små bollarm platta ut till ca 1/2 cm tjocklek
*Strö lite flingsalt på varje kaka

Grädda mitt i ugnen 175 grader ca 8 min, låt svalna

5 kommentarer:

  1. Åh, men du måste ju skriva vad du tyckte om dom! Kommer du baka dom igen? Var dom så goda som du trodde? De ser precis ut som i laga lätt om inte ännu godare :-)

    SvaraRadera
  2. De var jättegoda, men jag har bara hunnit smaka en eftersom E är sjuk. Tror nog jag kommer göra dem fler gånger för de var väldigt lätta. Inte så goda som chokladkolakakorna dock. De ska jag nog baka snart...

    SvaraRadera
  3. Choklad och salt är ju helt underbart ihop! Men tabasco lät ju också spännande! Jag tycker om choklad och chili ihop också.

    SvaraRadera
  4. Trevligt att ha om man är sugen en kväll i veckan. Inte alls söta utan bittra och salta, en mycket god kombination, särskillt till espresso.

    SvaraRadera