söndag 1 november 2009

Smulans chokladtårta





Den här tårtan är från boken "njut en liten smula" av Therese Wikström. Jag har ganska nyss inhandlat boken och detta är det första recept jag provar. Måste säga att den var löjligt god! Den innehåller väldigt mycket onyttigheter så det var väl i och för sig väntat. Tänk på att göra glasyren dagen före eftersom den måste står till sig i minst 12 timmar.

12 portioner:

Kaka
200 g smör
4 ägg
5 dl socker
3 dl vetemjöl
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker

*Sätt ugnen på 175 grader
*Smält smöret, låt svalna
*Knäck äggen i en bunke
*Blanda ner det smälta smöret och sikta i övriga ingredienser
*Rör ihop men rör så LITE som möjligt, bara så det precis blandas
*Häll i en smord form (ca 24cm/diameter)
*Grädda i nedre delen av ugnen ca 25 min, fasta kanter men mitten lös


Glasyrtryffel
100 g smör (rumsvarmt)
300 g hackad mörk choklad av fin kvalité (60-70%)
2 dl grädde
1 dl socker

*Koka upp grädde och socker
*Tag från värmen och häll i chokladen, rör tills den smält
*Sätt till smöret och blanda till en jämn smet
*Låt stå i rumstemperatur minst 12 timmar
*Bred på den kalla tårtan
*Dekorera med bär

5 kommentarer:

  1. Den se sååå god ut! Först trodde jag det var gelehallon på, men sen såg jag att det var riktiga hallon :-) Lite för jobbigt att behöva göra glasyren en dag innan för min del tror jag.

    SvaraRadera
  2. Det var definitivt värt det att göra glasyren dagen innan kan jag säga. Jag och Peter ska smaska i oss det sista nu ikväll när barnen somnat.

    SvaraRadera
  3. Åh, vad god glasyren ser ut att vara!

    SvaraRadera
  4. Det här är nog min nya favorit blogg! Detta receptet ska jag absolut prova :)

    SvaraRadera