måndag 30 november 2009

Äpple- och pecannötskaka





Till första advent gjorde jag den här kakan/tårtan, vars recept jag hittade i en folder från Dan sukker och Dr.Oetger. Jag har ändrat lite i receptet dock, originalet innehåller valnötter istället för pecannötter och det är ju en smaksak. Själv föredrar jag definitivt pecannötter då de är både sötare och saftigare enligt mig, så därför bytte jag.
Jag tog mig dessutom friheten att lägga till 50 g smör för att undvika att kakan blev torr. Måste säga att resultaten blev över förväntan, en jättegod kaka som jag definitivt kommer göra igen. Möjligen kommer jag byta vaniljgrädden på toppen mot någon cream cheese glasyr, det skulle nog vara pricken över i.

10-12 bitar

Kaka
50 g smör
4 ägg
2 1/2 dl farinsocker
2 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt
5 dl tärnade äpplen (jag använde pink lady)
2 1/2 dl hackade pecannötter

*Sätt ugnen på 175 grader
*Smält smöret och ställ åt sidan
*Vispa ägg och socker pösigt
*Blanda mjöl, bakpulver, kanel och vaniljsocker
*Vänd ner mjölblandningen och smöret i smeten
*Vänd ner äppletärningarna och pecannötterna
*Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min (precis torr provsticka)
*Låt kakan kallna


Vaniljgrädde
3 dl vispgrädde
2 tsk vaniljsocker
1 msk råsocker flor
Strössel till dekorering

*Vispa grädden med vanilj/florsocker
*Bred på den kalla kakan
*Dekorera med strössel

2 kommentarer:

  1. Vad gott det ser ut! Pink Lady är ett av mina favoriter, man får verkligen vad man betalar för när det gäller äpplen, ju dyrare desto bättre! (Men det är ju frukt- och gröntarbetarnörden i mig bara kanske)Pecannötter låter väldigt gott ihop med äpplen.

    SvaraRadera
  2. Både ser god ut och låter god. Ska testa och baka den. Pecannötter är ju så gott, passar säkert bra med äpple.

    SvaraRadera