onsdag 11 november 2009

Vaniljcupcakes med chokladglasyr





Ganska enkla och väldigt goda var de här små cupcakesen. Jag har testat att göra cupcakes ett par gånger innan men brukar aldrig lyckas särskilt bra. Tycker ofta att det blir förmycket glasyr. Den här glasyren är dock inte baserad på creme cheese utan på kondenserad mjölk. Lättare att fördela fint samt får en snygg, lite stel, yta.

ca 20 små cupcakes:

Cupcakes
2 cups Fint vetemjöl
2 tsk Bakpulver
¾ tsk Salt
½ cup Osaltat smör (rumsvarmt)
1 cup Socker
3 Ägg
2 tsk Vaniljsocker
¾ cups (drygt) Mjölk

Glasyr
¾ cups Kondenserad mjölk
170 g Mörk choklad
2 msk smör

*Sätt ugnen på 175 grader
*Sila ner mjöl, bakpulver, salt och vaniljsocker i en bunke
*Blanda socker och smör till en krämig massa
*Rör ner äggen ett och ett
*Tillsätt mjölblandningen och mjölken i tre omgångar
*Grädda mitt i ugnen ca 15 min

Låt cupcakesen svalna innan de glaseras

*Smält samman ingredienserna till glasyren
*Så fort allt smält är den klar, behöver ej koka
*Använd en sked för att fördela den snyggt

Orginalet är från the Pioneer Woman vars hemsida verkligen är värd ett besök.

3 kommentarer:

  1. Så gott! Vad är det du strösslat på toppen? Nu blev jag tvungen att baka kladdchokladmuffins (för övrigt det enda jag någonsin bakar känns det som).

    SvaraRadera
  2. Mina kladdchokladmuffins blev alldeles muffiga :-(

    SvaraRadera
  3. Åh nej, du som aldrig brukar ha dem förlänge i ugnen :-(. Typiskt

    SvaraRadera