fredag 6 november 2009

Chocolate Chip Cookie Brownies





En tugga av dessa brownies och man är i browniehimlen! Har tagit receptet från Bakerella och inte ändrat särskilt mycket. Jag har använt färdiga mixar från Betty Crocker, en för brownies och en för chocolate chip cookies. Men det fungerar säkert lika bra att använda mixar från något annat märke eller att göra kakorna från grunden. Glasyren har jag gjort själv. Ser underbara ut och smakar ännu bättre.

20 brownies:

Kakor
1 mix för brownies
1 mix för chocolate chip cookies
tillbehör till varje mix

Glasyr
340 g hackad mörk choklad
2 dl vispgrädde
90 g smör

*Sätt ugnen på 175 grader
*Blanda mixarna enligt förpackningarna
*Häll browniesmeten i en liten långpanna (ca 20x30 cm)
*Klicka i matskedsstora klumpar av kakdegen och tryck ner
*Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min
*Låt svalna helt (ca en timme)

*Värm upp smör och vispgrädde tills det nästan kokar
*Häll smör/gräddblandningen över chokladen
*Vänta 20 sekunder
*Rör ihop till en jämn smet och häll över den kalla kakan
*Låt stå tills glasyren stelnat
*Skär i bitar och njut!


8 kommentarer:

  1. Alltså jag måste erkänna att jag hade fel...det var en mycket DÅLIG idé av dig att starta en bakblogg. Jag måste ha en sån brownie NU! Guuu va du läskas.

    SvaraRadera
  2. En förutsättning för kakorna är att man kan tänka sig springa ett par mil i veckan. Löjligt goda, glasyren är lagom avvägd mellan söt och bitter, själva kakan är en intressant mix av salt, sötma och har inget av det torra som brownies ibland kan lida av.

    SvaraRadera
  3. Åh, nu läskar ju du mig. Nära nu att jag tar mig till frysen och mina browniesar =)

    Ha en toppenkväll!

    SvaraRadera
  4. Fastnade helt för din blåbärspaj i ett tidigare inlägg! Smart att ha i vit choklad i bottnen ju :)

    SvaraRadera
  5. Mmm din blogg verkar vara något för mig... jag är en chocoholic och bara älskar choklad!

    SvaraRadera
  6. Jag skojar inte när jag säger att det här är det godaste jag någonsin har ätit!! Baka mer till mig syster! =)

    SvaraRadera