tisdag 3 november 2009

Chokladkolakakor





De här kakorna är otroligt lätta att baka och helt underbart goda. Det var ett tag sedan jag gjorde dem sist men igår när det var så trist väder fick det bli en omgång. För att illustrera precis hur goda de är kan jag säga att jag bakade dem igår, åt några när de var precis klara, sedan åt jag några framför tv:n. Jag frågade om min man ville ha och han kunde eventuellt tänka sig en. Imorse var det väldigt få kvar, absolut färre än jag lämnade igårkväll...
Just nu finns det en enda stackare kvar och den kommer antagligen vara uppäten innan jag skrivit klart receptet.

ca 40 kakor:

100 g rumsvarmt smör
1 dl socker
2 msk ljus sirap
2 msk kakao
2 dl vetemjöl
1/2 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker

*Sätt ugnen på 175 grader
*Blanda smör och socker till en krämig smet
*Blanda de torra ingredienserna
*Blanda samman allt till en deg
*Dela i två delar, rulla till längder
*Platta ut på bakplåtspapper och räffla med en gaffel
*Grädda mitt i ugnen 10-15 min (inte för länge!)
*Skär i snitt medan de ännu är varma. Låt kallna på plåten

3 kommentarer:

  1. Hittade precis hit till din fina matblogg! De där chokladkolakakorna låter jättegoda, jag brukar baka några liknande men utan choklad, och jag känner igen det där med hur de försvinner spårlöst från plåten... Min glupske sambo åt upp mer än halva plåten sist, innan jag hunnit lägga dem i burken vi skulle ha med oss som gå bort-present samma kväll...

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag har också bakat dem utan choklad, vet inte riktigt vad som är godast faktiskt. Fast jag är nog en chokoholic.
    Din blogg är jättefin, har tittat in på den ibland.

    SvaraRadera
  3. Den här tårtan var helt enkelt ljuvlig, drömmer om den när jag har min värsta chokladfrossa! Mormor hälsar att hon vill ha en sån på jul också så det blir din uppgift :) / Emmy och mormor

    SvaraRadera