söndag 15 november 2009

Svärmors chokladkladdkaka






Det finns väl egentligen enligt min mening bara två olika sorters kladdkaka. Antingen är basen kakao (ger mer seg konsistens) eller så är basen choklad (ger mer krämig konsistens). Sedan kan dessa två varieras på mängder av sätt, säkert kombineras också fast det har jag inte testat (ännu). Oftast brukar jag dock baka den varianten med kakao, mest för att kakao har vi alltid hemma medan choklad tenderar att mystiskt försvinna. Den här gången blev det dock en gammal favorit som jag första gången åt hemma hos min svärmor (ja hon var inte min svärmor då iof) för massor av år sedan. Jag lyckades tyvärr överbaka den lite, den ska eg vara kladdigare så var försiktig så den inte är inne förlänge i ugnen. Jag har också noterad att på heavenly cupcakes blog finns exakt samma recept (fast mindre proportioner), där benämns den som den ultimata kladdkakan, så ni kan ju tänka er hur god den är.

300 g Choklad
300 g Smör
6 ägg
3 3/4 dl Mjöl
3 dl Socker
1 1/2 tsk Bakpulver

*Sätt ugnen på 200-225 grader
*Smält chokladen och smöret tillsammans på svag värme
*Vispa ägg och socker pösigt
*Tillsätt choklad/smörsmeten
*Tillsätt mjölet blandat med bakpulvret, rör försiktigt
*Grädda nederst i ugnen drygt 15 min (men inte för länge)
*Låt stå kallt till servering

1 kommentar:

  1. Åh, jag vill ha! Har haft någon mystisk chokladhysteri denna veckan så det måste nog bli en tripp hem till er och proviantera snart! Ser supergott ut! Kram / Syster

    SvaraRadera