söndag 15 november 2009

Polkabollar





När man vill ha något som går snabbt och är barnvänlig att baka passar chokladbollar alltid bra. Jag fick Polkaströssel i present av min mamma för inte så länge sedan så nu passade jag på att använda det. Detta recept kommer från Hallon och Blåbär men hon har använt annat strössel. Jag har valt cappucinopulver med tobleronesmak och vanliga cornflakes i mina bollar. Det blev verkligen gott med polkaströssel och om jag gör dessa igen ska jag nog testa att tillsätta några droppar pepparmyntsolja för att riktigt få till mintchokladsmaken.

3 msk Vatten
3 påsar Cappucinopulver
150 g Smör
2 dl Florsocker
1 dl Kakao
1 msk Vaniljsocker
5 dl Havregryn
2 dl Cornflakes
Strössel
(Pepparmyntsolja)

*Koka upp vattnet och lös upp pulvret
*Blanda alla ingredienser till en massa och låt stå kallt en stund
*Rulla till bollar i valfri storlek
*Rulla i strössel
*Servera kylda

2 kommentarer:

  1. Åh såna ska nog jag och John baka nån dag! Han älskar att hjälpa till i köket. Idag vispade han pannkakssmeten med största koncentration och allvar :-)

    SvaraRadera
  2. Vilken bra ide med polkagrisströssel, kan tänka mig att dom blev mumsiga.

    SvaraRadera